TeNaNg + UdAnG..!!

hobi aku ni suka memancing...
tp bukan mancing awek,, tp ikan,,,
memang aku minat sangat,,, aku ni ikut bapak aku juga la,, sbb dia 2 kaki pancing... so turun kat aku,,
"bapak borek anak rintik"....

yang best mancing ni leh ajar aku kesabaran...
bila mancing ni leh lepaskan bosan,,, n yang bagus nya x susah kan org... mancing ni buat aku fkir positif, aku akan fkir mcm ni, klu dapat hasil leh buat lauk untuk makan,jimat duit bli kat kdai, tp bila x dapat aku akan fikir yang aku dapat belajar kesabaran n terima takdir dari tuhan...ketenangan

memang bnyak bnda yang leh aku blaja dri memancing ni..
2 pasal sekarang aku dh x keras kepala lagi...dh slow.. dh pndai fkir... klu x dulu madang nk ikut kepala aku je.. hahahaha

paling aku suka time dapat ikan,,, time nk tarik 2,,, fuh,,!!! sedap btul melayan,,, tngk joran melentur,,,
compom besar.. hahahah.. 2 je sbnarnya kepuasan memancing ni,,, suka beradu tenaga ngan ikan... melayan... korang yang x mancing mst x fham kan,, x pe,, nnt klu ada masa kita g mancing eh,,, aku nk korang fham maksud melayan 2.. hahahah.. memang seronok....

lagi2 bila macing udang, punye lah payah....
bkn leh tarik semacam je,, dia ada skill...
klu main tarik je x dapat.. lagi2 klu sentap laju2,,, compom x dapat.. klu dpat pn mungkin kepala udang je tinggal.. hahahah...

mancing udang kena tarik slow2,,, x lh slow sngt... tp berbeza dengan tarik ikan la... pas 2 bila udang ni makan, x perasan... klu ikan tarik bleh lenturjoran,, tp udang just getar2 kat hujung joran je,,, 2 yang payah mancing udang.. nk kena tngk musim la,, air la...

paling best mancing udang time aku dapat naikkan udan galah kat sungai mawai, kota tinggi.. masa 2 aku naik smpan bertiga,, aku, bapak aku ngan cik min..
aku tngk joran aku dh getar2 tp jarang2.. baut aku pelik. akupn tergerak hati nk angkat,, tiba time angkat 2 pnye lah berat... dh mcm sangkut ngan kayu... lame gak aku melayan,,, memang ingat kayu sbb x leh tarik2 pn,,, bila dh smpi permukaan aku nampk warna biru,,, terkejut aku rupanya udang galah,,besr gile..!!!! x pernah aku dapat besar mcm 2...ada lah besar lengan aku... patut lh berat semacam... pas dh naik 2 aku rase mc nk lompat2 je,, pakal je atas sampan,, hihihihi

but yang paling best sekali,, udang aku paling besar,,,!! x der sapa nk lawan,, hahahha,, bangga siot... smpi umah je terus kecoh kat mak aku,,, suh dia masak. x sabar tunggu esok sbb aku nk makan udang 2... hahahah...

2 lah saat2 manis dalam hidup aku...
klu ada masa lagi aku nk mancing kat tengah laut plak,, nk mancing jerung!!!,, hahahahah

p/s: memancing dapat mengajar kita erti kesabaran...
n masa menunggu 2 kita boleh buat dengan berfikir..
cubalah...

Comments